lördag 10 januari 2009

Guds stad

Har haft the bassman på besök ikväll och vi har käkat lite och tittat på film. Efter att vi sett filmen vi tänkt se satte vi på min absoluta favoritfilm alla kategorier - Guds stad (Citade de deus).

Har du inte sett detta mästerverk så skynda dig genast åstad och hyr, köp, sno, låna eller fixa något annat sätt att skivan till din DVD-spelare!

200px-CidadedeDeus Filmen är en verklighetsbaserad och oerhört brutal skildring av några unga människors uppväxt i ett av Rio de Janeiros slumområde som kallas Guds stad. Utan att avslöja handlingen allt för mycket så slutar filmen med att några knattar, låg- och mellanstadiebarn springer bort ifrån kameran på barns vis. Det som lämnar en klump i magen är att de alla är beväpnade och diskuterar, också detta på barns vis, vilka de skall mörda för att ta över knarkhandeln i favelan...

Filmen är som sagt verklighetsbaserad och varje gång jag ser den så påminns jag om att verkligheten i Rio eller Sao Paolo eller Mogadishu eller någon annan förtvivlad kåkstad är likadan idag. Just nu, medan jag sitter och skriver detta i min trygga lägenhet med min underbara jycke sovande och snarkande bredvid mig, kämpar barn för sin överlevnad. Vissa genom att stjäla, vissa genom att mörda och sälja droger, åter andra genom att sälja sina kroppar!

Det är allt för många av oss i den rika västvärlden som inte gör tillräckligt för att stoppa alla dessa barns helvete! Min vän Rallykantorn är ett föredöme som engagerat sig enormt mycket för ECPAT (www.ecpat.se). Genom sin insats har hon hindrat barn från att bli utnyttjade sexuellt - det är stort, större än vad de flesta av oss förstår när vi lullar runt och livet går sin gilla gång!

nikon_coolpix_angelasevin_619190_lJag vill uppmana dig att hitta något att tro på, något att brinna för!spaceball   Försök förändra världen - ingen kan göra allt, men alla kan göra något!!! Försök lyfta blicken bortom din egen horisont - om inte annat kan du ge pengar varje månad åt någon organi-sation du  tror på - kan du inte ge pengar så kanske du kan ge tid!

Det är faktiskt så enkelt - barn svälter, barn mördas och barn våldtas medan du läser detta! Tänker du göra något eller tänker du låtsas som om du inget visste?

Uppfordrande pussar!

/Rev.D

1 kommentar:

Erika, Rallykantor sa...

:o)

Snäll!! Du är...

Like Yoda!! Talk I