torsdag 8 januari 2009

Spökstäder

Idag fick jag reda på att det i Kansas, USA finns spökstäder.

När jag tänker mig en spökstad så tänker jag mig en ghost_town_4western-liknande dammig trästad som sedan många år är övergiven  av sina innevånare.

I själva verket definierar Kansanerna (Kansoserna?) en spökstad som en stad utan postkontor...

Se där... det är ju också en definition...

Isådana fall har vi väldigt många spökstäder i vårt avlånga land! Sedan ganska många år lever vi ju i ett post-postsamhälle...

Jag tyckte det där var lite fyndigt men sen tänkte jag ett steg till... kanske är definitionen inte så dum. Ett postkontor är ju en stads kommunikation med omvärlden, utan kommunikation med omvärlden blir staden i någon mening övergiven även om några människor bor kvar!

Kanske är det så med oss människor också! Utan vänner som finns nära, familj som bryr sig - utan någon att älska, bry sig om och kommunicera med blir man ganska snart lite spöklik.

Så - jag hopppas att du har någon att älska - det gör dig till en mer hel människa! Har du ingen att älska så får du leta upp någon, en kompis, din fru/man, någon som du kan ge den kärlek som kommer att få dig att växa som levande människa.

Med reklamens ord: Älska mer!

/Rev.D

2 kommentarer:

Britt-Marie sa...

Det är spännande med definitioner...posten har ju varit en central knutpunkt, precis som kyrkan tidigare. Byns affär har ju betytt mycket och även bensinmacken. Skolan har också betytt att byn varit "up to date" och nu tas allt sånt bort och centraliseras -- vad blir det av vårt land?
Det sägs att en stad har "stadsrättigheter" om man har två saker: Dressman och McDonalds...så Övik går bort som stad, eftersom donken stängde igen hos er...
Eller...?
//Britt-Marie, som har flera att älska!

Anonym sa...

Det är ju coolt med de där spökstäderna.

Har du sett sidan? http://www.legendsofamerica.com/LA-GhosttownEthics.html#What%20is%20a%20Ghost%20Town

Och övergivna platser i Sverige: http://www.jornmark.se/places.aspx