onsdag 14 januari 2009

Städa eller tvätta?

På min diskbänk står det alltid lite disk, TV-bordet är fullt av tidningar och gamla reklamblad och nyss satte jag kopplet på en dammråtta medan hunden förvånat tittade på! Okej, det där sista var en överdrift - men nog är det lite ostädat i lägenheten!

Och så igår stod jag i tvättstugan i princip hela dagen! Jag tvättade, manglade och strök med haml_P9130077 Winnerbäck och Dixie Chicks i öronen och ett leende på läpparna. Jag kände mig effektiv, duktig - ja kanske rentav lycklig! Tvätt är så bra! Man ser direkt att man får något gjort! När jag tömmer tvättkorgen så ser jag direkt att den blir tom. När jag stoppar tvätten i maskinen så ser jag direkt att tvättpåsen blir tom. När jag... ja, ni börjar kanske förstå min poäng här! Att tvätta är kul eftersom man märker en skillnad före och efter! Till skillnad från det här med att diska och städa lite varje dag...

Jag är en sån sucker för kickar! Precis som resten av min generation antar jag... Om jag inte får en påtaglig och direkt belöning är det svårt att få mig att göra något överhuvudtaget!

Tålamod är en dygd - det är plikttrogenhet också! Jag har tyvärr allt för lite av de varorna... Om jag tycker något är roligt eller utmanande så är jag som en liten ettrig terrier, ivrig att vara med, hjälpa till, styra upp - ett under av engagemang och entusiasm helt enkelt! Men när något är tråkigt och lätt då blir jag som tjuren Ferdinand på julafton - vill du förflytta mig så får du skaffa fram en liten vagn!

Jag kanske skall ta tag i det där i mitt liv... lite iallafall. Kanske skriva in en städdag i kalendern? Bli lite mer plikttrogen och strävsam. Jaaa... det är ju en tanke - får se om jag känner för det...

Puss på era flitiga fingrar!

/RevD

Inga kommentarer: