måndag 9 februari 2009

Meh... så bra det kan gå :-D

Förmiddagen idag har ägnats åt att leka verkstad... Jag är inte extremhändig - men jag är lite intresserad, och dessutom för snål för att lämna bilen till verkstad! Om jag lämnar in bilen så kostar det massor och jag lär mig inget - om jag gör det själv så lär jag mig hela tiden nya saker - och att lära är att leva!

Normalt sett tänker jag att en reparation alltid tar dubbelt så lång tid! Skall man byta en vattenpump och räknar med att det tar fyra timmar, så tar det som regel åtta. Vad gäller bilar så brukar allting alltid vara besvärligt, oåtkomligt och fastrostat!

Vis av erfarenheten hade jag den här dagen vikt åt att byta bromsbeläggen fram. Rullade med en lätt negativ inställning in hos min vän plastdisponenten och tog mig an mitt verktygdagsverke. Döm av min förvåning när jag tvåochenhalv timme senare rullar ut igen med fungerande och fräscha bromsar... Allt gick som på räls, bultarna satt hårt, men inte så att de inte gick att lossa. Beläggens placering i bromsoket var komplicerad, men inte obegriplig. Alla verktyg jag behövde fanns på plats och allt jag behövde skruva i gick att komma åt relativt enkelt!

Tänk så nöjd man kan vara när man får saker gjorda på kortare tid än vad man hade tänkt! Nu har jag ju flera timmar över och kan passa på att städa och diska lite!

Mekaniska pussar på er!

/Rev. D

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad roligt för dig... Själv säger jag elaka saker om stans Meca-verkstad så ofta jag kan till dom behagar att lämna tillbaka min bil...