söndag 1 februari 2009

Hur bra får man ha det?

Jag har haft en helt fantastisk vecka, här är lite bilder, se det som en ersättning för vykort som jag aldrig skickat:

018

Denna vackra vintervärld har alltså varit min hemvist den senaste veckan, det är så vackert att man får tårar i ögonen - och ibland får man tårar i ögonen eftersom det 28 grader kallt...

021

 

020

 

 

 

 

 

 

 

Anledningen till min 004vistelse i denna vidunderliga fjällmiljö var att åka skidor - fort, intensivt och mycket. Detta med min vän och kollega djungelrockaren! 010 

 

 

 

 

 

 

 

 

014Förutom grym skidåkning hann vi också med en massa god mat!003

 

 

 

 

 

 

 

013

 

Eftersom huvudsyftet med resan var att åka skidor låg festandet på en mycket sparsam nivå, men en och annan kall öl slank ner till maten när magen var hungrig och mjölksyran i låren börjat bli outhärdlig. Lunchen på Hummeln rekomenderas f.ö. varmt  - ny meny varje dag, bra råvaror och trevlig personal. Lite dyrare än andra matställen i backen, men inte så mycket! Absolut det mest prisvärda stället vi åt på under dagtid!

Den kulinariska höjdpunkten var annars, utan tvekan, besöket på bröderna Dahlboms resturang på Åre torg - om du är i Åre: åk dit!!! Där finns den bästa maten jag ätit på mycket, mycket länge!!! Och här är slutligen några bilder på detta:

Till vänster "sprödbakad plockad spädgrislägg med syltad svartrotsterrine, aprikospuré och söt ingefäraglaze. Till höger "Vit inkokt persika med vit chockladmousse med yogurt från Oviken, citrusflarn och hasselnötsnougat".

015 017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det känns som om jag laddat batterierna! novemberdimma och decemberdysterhet är härmed officiellt avslutad. En ny vår är på väg och jag är peppad, laddad och fylld av tillförsikt inför en framtid som känns spännande och full av möjligheter till skoj!

Tiddelipom och glada pussar på era frostnupna näsor!!!

/Rev.D

3 kommentarer:

Sara the Person sa...

Älskade lilla Rev D! jag tycker så himla mycket om dig. Bara så at du vet det! Pöss på dig!

Britt-Marie sa...

Japp, been there...jag är lyckligt lottad som får ägna nästintill varje helg framöver mot till i slutet av mars i precis den miljön -- och ja, jag vet -- det är fantastiskt rättvist!

Tack för helgen, som alltid toppen med din hjälp!
//BM

Anonym sa...

Tack för varningen. Bröderna Dahlboms är av bilderna att döma uppenbarligen inte en restaurang utan en provsmaksstuga. Förmodligen gott och säkert hiskeligt dyrt, men efter en dag i backen?