torsdag 12 februari 2009

Reflektioner kring en glasspinne...

Jag köpte mig en vaniljglasspinne, ett något annorlunda beslut med glass tanke på att termometern stod på -20 grader... Vet inte varför, jag blev helt enkelt sugen!

När jag står där med glassen i min hand börjar jag av en ren händelse läsa innehålls-deklarationen. Det stod: glukos-fruktossirap, natriumkarboxi-metylcellulosa, mono- och diglycerider av fettsyror, sojalecitin, vasslepulver och färgämnen.

Glass är gjord av socker, ägg och mjölk (eller grädde)! Ingen av dessa ingredienser fanns i min glasspinne, inte heller såg man röken av någon vanilj! Jag hade med andra ord köpt en vaniljglass som varken innehöll vanilj eller glass!!!

Är inte det ett vittnesbörd om vår tid? If you can´t make it - fake it!

Jag är ärligt talat lite less på allting som inte är äkta! Jag är less på alla som är inkonsekventa i tanke och tal. Jag är så förtvivlat less på förytligande och snuttifierande!

Kan vi inte försöka ha den hedern som mänsklighet att vi inte kallar något för vaniljglass som varken innehåller vanilj eller glass? Även om det råkar se ut som vaniljglass och smaka precis som vaniljglass så är det ju inte vaniljglass...

Kan vi inte försöka ha den hedern som mänsklighet att vi iallafall försöker se igenom ytan och se djupet hos människor och idéer?  Då tror jag att allas våra liv skulle få mer glädje och mer mening, inte bara ytliga kickar av något som smakar gott men egentligen inte är äkta!

Besvikna pussar

/Rev.D

P.S Ben and Jerry´s däremot - It´s the shiiiit!!! Den glassen får innehålla hur mycket färgämnen som helst jag äter den ändå! D.S.

P.S.II Den som kan förklara för mig vad natriumkarboximetyl-cellulosa är, samt övertyga mig om att jag inte kommer att dö om jag får det i mig vinner ett fint pris! fortf. D.S.

3 kommentarer:

Erika, Rallykantor sa...

Fake it ´til you make it, Rev!!

när företaget fejkat 678200756000 fuskglassar kommer det att BLI äkta glassar :o)

Britt-Marie sa...

Intressant reflektion...du får försöka välja den allra bästaste äkta glassen och skippa sån där tramsglass!
Och får jag lov att rekommendera den allra bästa -- Visbyglass! Helt otroligt god, har aldrig ätit godare glass i mitt liv. Ben&Jerrys kommer inte upp i en bråkdel av den! Jag lovar!
Och den är bara gjord på äkta råvaror, äkta violblommor om det är violglass, äkta mango i mangoglassen, bara äkta grädde från gotländska kossor...
Den är helt ljuvlig -- läs min blogg från mitten av augusti förra året, där glassen trollband hela Steg 3!BTW -- fråga Marta och Sofia om den glassen, Marta ska öppna en filial här i vårt stift av Gotlandsglass!
*kram*

Anonym sa...

jag må säga att sockerkakasmetssmaken va bäst :)