tisdag 17 februari 2009

Som´tangs wrong in da house!

Har precis suttit och tittat på en av min favoritserier; House på fyran. Nu ikväll upptäckte jag en sak som jag inte lagt märke till tidigare! Var finns alla sjuksköterskor, undersköterskor, läkarsekreterare och sjukgymnaster? Jag är absolut ingen expert på sjukvårdsvärlden, de enda erfarenheter jag har är ifrån de tillfällen jag själv behövt vård doctor-nurse-surgeon eller de tillfällen då jag besökt församlingsbor eller deras efterlevande på sjukhuset. Efter ett snabbt överslag i hjärnan så kommer jag fram till att det går ungefär fem av ovan nämnda yrkeskategorier på en läkare... Så var är de i House? Idag saknade Dr. House iofs. sitt team - men detta team består ju i ärlighetens man också av läkare! Jag har svårt att tänka mig att bara läkare skulle kunna driva ett sjukhus utan sköterskor, arbetsterapeuter, vaktmästare, administratörer o.s.v. Summa summarum; om du blir sjuk kom inte till Dr. House´s sjukhus - du får en schysst diagnos, men din säng blir aldrig bäddad och du får ingen mat - så du dör ändå!

I min värld är det ofta så att prästen hamnar i centrum, även om vi i min församling aktivt försöker undvika prästcentrering så mycket som möjligt...

För seriöst, hur usla skulle inte gudstjänsterna vara utan min Rallykantor och hennes kollega? Hur uttråkade och förvirrade skulle inte konfirmanderna vara utan Djungelrockaren... Hur mycket skulle jag får gjort om jag var tvungen att svara i pastorsexpeditionens  telefon varje dag mellan tio och två? Och om jag hade hand om ekonomin hade vår församling gått i konkurs inom ett år och jag hade blivit lynchad vid första månadsskiftet när kollegorna upptäckt att de inte fått någon lön...

Det finns massor som jag som präst inte kan - men det är inte det som är poängen! Poängen är att två människor som jobbar tillsammans inte arbetar tvåhundra procent, snarare tvåhundrafemtio!cooperation Allting blir ju så mycket roligare och bättre om man har någon att bolla med i ett arbete där man kan bidra med sina respektive kompetenser! Jag trivs allra bäst när jag får arbeta med människor som kan andra saker än mig och när dessa människor respekterar den kunskap jag har.

Så är det nästan alltid där jag jobbar nu och därför går jag till jobbet nästan varje morgon med ett leende på läpparna!

Samarbetande pussar!

/Rev.D

1 kommentar:

Britt-Marie sa...

Lyckliga du som har ett gott team att jobba med! Det är inte alla förunnat och det ska man vara rädd om!
*kram*